Installation utav 3G repeater, vad bör man tänka på?

04 okt 2017 05:38 #1 av Patrik Hedlund
Tittar på att installera en 3G repeater med extra antenn utomhus på en ny kåk.
Det är en djungel och jag är osäker om man egentligen kan klara av att göra det som vanlig elektriker.

Finns det något särskilt som man bör tänka på eller göra? Jag har fått ett förslag på prylar från en elgrossist så så långt har jag kommit.

Skulle vara tacksam för lite hjälp!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2017 10:57 #2 av Jimmy
Börja med tillstånd från berörd operatör. Sen kanske resten av frågorna blivit överflödiga.
Men annars har jag tidigare köpt utrustning från satellitproffsen, som fungerat bra.

//J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 05:00 #3 av Mattias Lilliesköld
Kan nog vara klokt att ta hjälp av någon som gör detta dagligen då hela mobilvärlden är en djungel av olika nätoperatörer, tjänsteleverantörer, gamla och nya frekvensband, 3G/4G, regler mm

www.pts.se/upload/Ovrigt/Radio/Radiotill..._infoblad-140924.pdf

mobilepartners.com/fragor.asp

Sedan spelar det ju förståss stor roll om det är ett kontor med 10 anställda där alla har samma mobilavtal eller om det är en butik/galleria/hotell där man behöver många lokala antenner, stödja flera operatörer o.s.v

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2017 19:09 #4 av Patrik Hedlund
Tack för svar! Jag bestämde mig för att backa och låta kunden anlita en antenninstallatör istället.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2018 10:20 #5 av Anders Thuvesson
Kanske lite sen på bollen, men har en erfarenhet av detta.

En av mina kunder har en mindre verkstadslokal med ruskigt dålig/ingen mottagning inomhus. De bor på en liten ort och försökt göra påtryckningar hos olika operatörer utan framgång.
Jag fick frågan om jag kunde göra något åt detta och svarade så klart "Javisst!" Pratade ganska mycket med en kille på Macab om en lösning, materialspecifikationer osv., gav kunden en prislapp och avvaktade. Hörde inget på ett halvår minst men en dag ringde dom och sa: "Nu har vi skaffat grejjer!" En företag vid namn Swedboost hade levererat material för kanske halva pengen. Jag ville inte vara grinig mot en i övrigt bra kund, så jag hjälpte till med installationen. Blev det bra?

O NEJ! :lol:

Garanterat inget fel på Swedboost grejjer på något sätt, men efter en snygg installation, yttre och inre antenninstallationer, monterat yttre antenn i exakt höjd och riktning mot angiven mastposition (Detta specas av nätbolag i meter över mark, samt grader i förhållande till norr osv...), slår igång repetern så händer absolut INGET! Efter många och långa samtal med nättekniker och säljare, visar det sej att utgångsläget för signalstyrkan utomhus var för dålig, så inget fanns att förstärka upp.

Med viss skadeglädje, inser jag hur glad jag var som inte sålt hela konceptet, utan de själva gjort beställning och inköp. Bara för ej att fakturera allt montagematerial och timmar.
En erfarenhet rikare av detta... Se till att utomhussignalen är tillräcklig.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2018 15:59 #6 av Mattias Lilliesköld
Varit med om liknande förhållanden men då mättes det i förväg så då blev valet att sätta upp en s.k MFN lösning från Telia, i korthet så innebär det att dom ställer upp en 4G station kopplad till nätet på samma sätt som vilken mast som helst men utan utvändiga antenner utan enbart med inomhustäckning eller väldigt avgränsad utomhustäckning.

Bra - ja
Billigt - nej

Slamkrypare är om man byter mobiloperatör till "fel" aktör (d.v.s någon som inte är virtuell operatör i det nät noden är kopplad till) så blir det att öppna börsen på nytt :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg