Dålig mobiltäckning nybyggnad - Utredning?

14 apr 2015 07:07 #1 av Daniel Norrström
Hur förhåller ni som projekterar er till mobiltäckning i nybyggnad? Tar ni för givet att det blir god täckning i byggnaden om det finns täckning i området eller gör ni utredning och i så fall hur? Finns det värden för detta i vägg-/fönsterkonstruktionerna ungefär som U-värden mm?

Jag har personligen tidigare alltid tagit för givet att täckningen blir bra i byggnaden (i mitt fall stockholms-området) men det är en fråga som jag upplever dyker upp oftare och oftare.
Anledningen kan jag bara spekulera om men jag tror att det har att göra med nyare och tätare byggnader såsom lågenergibyggnader och andra energihus som ev. har skapat en del problem med täckningen.

Jag tycker det är en svår fråga.

Skulle vara intressant att höra om det bara är jag som upplever att denna fråga dyker upp oftare och oftare nu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 07:26 - 14 feb 2016 21:37 #2 av Stefan Ericson
Jag är lantis, men har haft mobilt bredband, så länge det funnits. Jag bor på turist ort, 400 invånare på vintern och 20 000 på sommaren. Förr i tiden var 0.02Mb i test resultat inget ovanligt, ofta inget resultat. Jag bor i gammal trähus.
Brukar få 11Mb inomhus och 21Mb utomhus. Är det armering eller plåt i väggarna skulle det blivit mycket sämmre. Men jag är nöjd med det jag får idag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 16:13 #3 av Markus Ågren
De projekt jag har projekterat så har vi inte tagit något särskild hänsyn till just täckning. Men har funderat lite kring det samt har jag börjat höra talas som detta problem. Men det är från konsulter som gör jobb just i sthlm området, där man har satt in någon typ av extra antenn i trapphuset eller om det var på taket.

Men tror att det kanske kan ha flera olika anledningar, dels att näten börjar bli mer och mer överbelastade som jag förstår det av fler utrustning som varje person ansluter mot nätet. Nästan varje lägenhet idag har typ minst 2-4 saker som är uppkopplat mot mobilnätet. Tätheten på husen påverkar nog mest troligt mobiltäckningen, men även att man bygger fler hus tätare och högre, så blir det sämre för dem som bor lägre i byggnaderna med mycket betong och armering ovan för sig.

Skulle vara intressant att höra hur alla tänker kring detta samt om någon har erfarenhet vad man kan göra. Kan vara bra för misstänker att det lär komma hit också

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2015 10:34 #4 av Mattias Lilliesköld
Lösningar med 3G/4G repeaters bör rimligen projekteras i byggfasen men så långt verkar man inte kommit ännu utan det sker nog när bygget är mer eller mindre klart och inga telefoner fungerar.

Tror problemen kommer öka ju mer man börjar använda sig av metalliserade fönsterglas och varianter på kompositfasader. Besökte nyligen ett nyproducerat flerfamiljshus under uppförande och behövde nyttja mobilt bredband, utanför huset har man full stapel och 4G täckning medan man ett par meter in i huset har ingen täckning alls.

Fasaden på husen är ett laminat av aluminiumplåt och en typ av "blankt laminat" (huset blir i princip en aluminiumlåda) :tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2016 19:58 - 08 jun 2016 21:08 #5 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Daniel Norrström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2016 15:41 #6 av Daniel Norrström

Andreas Öhr skrev: När det gäller en icke existerande byggnad så mäter jag även då med spektrumanalysator på plats (om önskas/är möjligt). Utifrån detta och med uppgifter om byggnadens beskaffenhet så får man beräkna hur mycket man behöver förstärka upp signalen inne i den kommande byggnaden.

:tummeupp:
Hur beräknar man detta? Finns det värden för olika vägg/tak-material att beräkna med?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2016 18:15 - 08 jun 2016 21:08 #7 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: Daniel Norrström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2016 18:18 - 15 feb 2016 18:21 #8 av Stefan Ericson
Jag har en app till min android lur. Wifi analyzer. Den kan man kolla det mesta med. Gratis app.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder