Övervakning av dörr

11 feb 2016 18:18 #1 av John
Sitter och klurar lite på ett exempel där jag vill övervaka 3 dörrar hur vida dem stängs eller inte. Dessa hålls uppe av dörrhållarmagneter och övervakas av magnetkontakter.
Jag vill släppa magneterna och därigenom övervaka utifall de stängdes eller ej.

Min ide är alltså att sätta infällda magneter och ansluta dessa till en larmpanel för att få indikering om de stängdes eller ej. Stängdes inte dörren efter 30 sek ska det gå larm. jag vill även använda minnet så felet ligger kvar tills det åtgärdas och kvitteras.

Jag tänkte använda min siemens logo för att skapa tider när jag ska släppa magneterna till mina dörrar. Planen är även att skicka larmen vidare med logon.

Problemet jag har stött på är att larmpanelen larmar hurvida dörrarna är öppna eller stängda beroende på hur jag programmerar ingångarna på panelen. Det har blivit mitt problem då jag enbart vill veta om dem stängdes inom aktuell tid (typ 30 sek) och inget annat.
Någon som har en ljus ide på mitt case?

tänkte mig någon av panelerna i 60 serien - www.rutab.se/produkter/larmpaneler

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2016 18:37 #2 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Övervakning av dörr
Har du kopplat magnetkontakterna till ingångar på logon eller direkt till larmpanelen?

I vilket fall så måste du göra så att magnetkontaktens status alltid ser ut att vara i läge stängd när dörrhållarmagneten har spänning.

Går att lösa både mekaniskt med relä, eller i logon om det är kopplat den vägen :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2016 18:52 - 11 feb 2016 18:53 #3 av John
Svar från John i ämnet Övervakning av dörr
De är kopplade till larmpanelen.
Hur tänker du mer ingående?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2016 19:19 #4 av Viktor H
Svar från Viktor H i ämnet Övervakning av dörr
Okej, har du tänkt att använda larmpanelens inbyggda fördröjning då?

I så fall behöver du förbikoppla ingången med reläet så länge dörrhållarmagneten är dragen, larmpanelen har ju ingen aning om att dörren FÅR stå uppställd :)


Manöverspänning till reläet kopplas parallellt med spänningen till dörrhållarmagneten.

Jag antar att magnetkontakten kommer vara NC (sluten när dörren är stängd), då kopplar du en slutande kontakt från reläet parallellt med magnetkontakten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2016 19:39 - 13 jun 2016 16:35 #5 av Borttagen användare
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2016 20:04 #6 av John
Svar från John i ämnet Övervakning av dörr
Tack för jättebra svar, nu kom jag förbi på det jag fastnade på. Tack så mycket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg