Nya bud om ROT & RUT från SKV

20 feb 2015 15:31 - 20 feb 2015 15:33 #1 av Anders Eklind
Hej, har ni sett de nya ROT/RUT-reglerna?:blink:
För att vi ska få ut ROT-pengen måste vi nu lämna uppgift om
-Antalet timmar som vi lagt ned på jobbet
-Hur mycket vi debiterat för materielen.
-Hur mycket i övriga ersättningar typ resor bilersättning m.m.

Undrar hur SKV tänker nu?
Ofta så vill kunden ha en offert.
Kalkylen innehåller såklart alla de kostnader som skatteverket efterfrågar, men det är ju långt ifrån alltid som kalkylen stämmer med verkligheten.

Kunden lär inte vilja betala mer oavsett åt vilket håll min kalkyl och offert inte stämde med verkligheten.
Hur mycket tid jag lagt ned på jobbet är o-intressant.
Likaså hur mycket materielen kostade i verkligheten.
Det enda som är relevant om ingångna avtal ska gälla, är vad som stod i offerten och hur min kalkyl ser ut.
Eller hur?
Har förgäves försök få tag i någon på SKV som kan svara idag utan resultat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 15:52 #2 av Ronnie Lidström
Dom har väl nån automatisk rutin som slår fram vad kostnad / timme blir och varnar om det är orimligt? Så det är nog bara att knappra in åtgången tid så kanske det blir 300-1000 kr/tim om du räknat på 500 kr/tim i din kalkyl... beroende på hur bra jobbet gått alltså...

Hur hög kan då en tim kostnad vara innan det blir orimligt? Det får du gärna fråga SKV om du kommer fram :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 16:11 #3 av Anders Eklind
Jo, det ska bli mycket intressant att höra hur dom resonerar, för det är inte orimligt att utfallet på en lämnad offert blir helt orimlig.
Det har hänt de flesta av oss, helt säkert.
Ska vi då bli blåsta på ROT-pengen ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 18:50 - 20 feb 2015 18:51 #4 av Lars Blomkvist
Om kunderna köper allt material själva då?
Gäller reglerna nu?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 19:00 - 20 feb 2015 19:03 #5 av Torbjörn Christensen
Om jag lämnat en offert baserat på att ett jobb skall ta 24 timmar och materialet kommer att kosta 12 750 kr så kommer jag att fakturera kostnaden för 24 timmar (12 Rot timmar) + 12 750. Detta oavsett om timmarna eller materialet blivit dyrare eller billigare.

Det borde väl vara det Skatteverket vill veta, inte min förmåga att räkna rätt på timmar o material.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 19:08 #6 av Anders Eklind
Jo så kan man tycka, men SKV skriver nu att Vi ska deklarera:
-Antalet timmar som vi lagt ned på jobbet
-Hur mycket vi debiterat för materielen.
-Hur mycket i övriga ersättningar typ resor bilersättning m.m.

De nya reglerna gäller arbeten som är betalda efter den 31 mars 2015

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 19:16 - 20 feb 2015 19:17 #7 av Anders Eklind
Jag citerar:
-"Riksdagen har beslutat om nya regler för dig som utför ROT och RUT-arbeten. Det innebär att du måste lämna fler uppgifter än tidigare till SKV FÖR ATT FÅ UTBETALNING FÖR ROT och RUT.
Dessutom måste du använda e-tjänsten för att begära utbetalning."
Vi måste också ange vilken typ av arbete vi utfört.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 19:19 - 20 feb 2015 22:42 #8 av Torbjörn Christensen
Detta finns väl en poäng med detta förstås, samtidigt så kommer det knappast att påverka oss installatörer om det inte kommer att innebära en massa extra pappersarbete.

Det kvittar för mig om sig får veta att mitt jobb tog 21 eller kanske 35 timmar. Jag kommer ändå bara att fakturera mina 24. Vilket i sin tur innebär 12 h rot. Är det löpande så kommer jag ändå redovisa timmar till kund. Om Skv vill se dessa och min timpenning så kvittar det så länge dom inte skapar en massa admin tid.
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 19:20 #9 av Anders Eklind

Lars Blomkvist skrev: Om kunderna köper allt material själva då?
Gäller reglerna nu?

Det spelar ingen roll vem som köper materielen, den omfattas inte av ROT.
Reglerna gäller för arbeten efter den 1 januari och som är betalda efter den 31 mars 2015

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 19:37 - 20 feb 2015 19:40 #10 av Anders Eklind

Tobbe skrev: Detta finns väl en poäng med detta förstås, samtidigt så kommer det knappast att påverka oss installatörer om det inte kommer att innebära en massa extra pappersarbete.

Det kvittar för mig om sig får veta att mitt jobb tog 21 eller kanske 35 timmar. Jag kommer ändå bara att fakturera mina 24. Vilket i sin tur innebår 12 h rot. Är det löpande så kommer jag ändå redovisa timmar till kund. Om Skv vill se dessa och min timpenning så kvittar det så länge dom inte skapar en massa admin tid.

Om du har offererat 25.950 så anger du väl inte antal kalkylerade timmar på fakturan, utan bara den avtalade offertsumman och hur mycket materielen kostar?
Om du sen inte ska fara med osanning in din deklaration, när du svarar på frågan : Hur lång tid tog jobbet?
Så svarar man naturligtvis hur långt tid jobbet tog.
Om då SKV tycker att arbetskostnaden är orimligt hög, så kommer garanterat ett brev på posten, vilket kommer att betyda mera pappersjobb eller ännu värre...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 20:59 #11 av Ulf
Svar från Ulf i ämnet Nya bud om ROT & RUT från SKV
Offert är väl offert oavsätt vad timkostnaden blir....det väl det så, alltid, offert blir aldrig billigare
än vanligt arbete, jag har aldrig sett det Någon fördel med detta........då räknar som en si fferblind möjligtvis....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 22:03 - 20 feb 2015 22:04 #12 av Lars Blomkvist

Anders Eklind skrev:

Lars Blomkvist skrev: Om kunderna köper allt material själva då?
Gäller reglerna nu?

Det spelar ingen roll vem som köper materielen, den omfattas inte av ROT.
Reglerna gäller för arbeten efter den 1 januari och som är betalda efter den 31 mars 2015

Jag menade om man nu ska ange material så kommer det se ut som man fifflar om det står noll material?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2015 23:08 - 20 feb 2015 23:09 #13 av Torbjörn Christensen

Om du har offererat 25.950 så anger du väl inte antal kalkylerade timmar på fakturan, utan bara den avtalade offertsumman och hur mycket materielen kostar?
Om du sen inte ska fara med osanning in din deklaration, när du svarar på frågan : Hur lång tid tog jobbet?
Så svarar man naturligtvis hur långt tid jobbet tog


Jag måste säga att det inte är jag som fakturerar på min firma utan endast underlaget, så jag har nog inte full koll på det praktiska handhavandet kring själva rot uppdelningen.

Men jag ser ingen anledning till att skatteverket har något behov av att få information av att det jobb som jag beräknade till 24 timmar istället tog 31 timmar att utföra. Jag kommer inte att kräva vare sig kunden eller skattebetalarna på de 7 timmar det tagit extra.

Jag får inte riktigt ihop det men snart så har vi säkert en vettig förklaring.
Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2015 23:30 - 24 mar 2015 23:31 #14 av Torbjörn Christensen
Pratade med en mycket trevlig och hjälpsam tjej på Skatteverket idag. Skatteverket vill veta de faktiska timmar vi lagt på arbetet, men denna information kommer att vara sekretessbelagd.

Har jag ett fast pris till en kund så kommer vi att fakturera mina beräknade 24 timmar...men till skatteverket (eller en byggfirma jag utför ett jobb som UE) så skall jag redovisa faktiska timmar alltså 21 eller 35. Detta är dock inget kunden kommer upplysas om.



www.skatteverket.se/foretagorganisatione...4b3f87580519e0.html#

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg