Köpa elmaterial genom firman till sig själv privat, förmånsbeskattning?

20 aug 2012 19:58 #1 av Anonym Gäst
Finns här någon skatteexpert?

Finns det något, lagligt, sätt för mig som företagare att köpa prylar hem privat utan att betala privat?

Att man har det som "visningsanläggning" eller för att testa nya LED-armaturer osv. Om man dokumenterar på något speciellt sätt, går detta få avdragsgillt på firman utan att man blir förmånsbeskattad?

En följdfråga: Om man lyckas få gratis armaturer av leverantören för "demo", kan man bli förmånsbeskattad om man installerar dessa hemma?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 16:26 #2 av Lars Blomkvist

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 18:29 - 21 aug 2012 18:30 #3 av Mats Jonsson
Ja, du. I ett land som har politiker som tycker det är häftigt att betala skatt fins nog inga så enkla kryphål. Jag är inte skatteexpert men som lekman tycker jag skattelagstiftningen är intressant. Säkrast är att fråga din revisor hur du ska hantera varor för eget bruk.

Grundregeln är att arbetsgivaren får ge en anställd skattefri rabatt på en vara som ingår i arbetsgivarens ordinarie utbud under förutsättning att rabatten inte överstiger den rabatt en vanlig konsument kan få på affärsmässiga grunder.

Övrig rabatt ska förmånsbeskattas.

En demonstrationsvara, visningsexemplar, har du som företagare fått för att visa/demonstrera för kund, till exempel i din butik. Men om du tar hem varan för eget bruk är det en gåva som är skattepliktig.

I vissa fall kan det till och med betraktas som förmån att låna hem arbetsredskap från sin arbetsgivare. Så visa inte stolt att du använder borrhammaren hemma för någon gniden granne. Jag har läst en dom om en snickare som lånade hem en bilningsmaskin för ett jobb hemma och fick betala straffavgift och förmånsvärde.

Det finns ganska mycket att läsa om förmåner på Skatteverkets hemsida. Under Avdrag och förmåner finns en särskild rubrik Förmåner. Här finns många underrubriker.

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbet...40a421c80001009.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg